Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.
Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.
Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.
Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.
Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.
Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.
Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.
Een bijzondere basis, in een wereld van verschil.

Welkom op de pagina van groep 2E

Welkom op de pagina van groep 2E

In onze klas zitten 20 kinderen. Samen met onze twee juffen spelen en leren wij de hele dag door. We hebben het in de klas gezellig met elkaar. We proberen naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen. Wij werken met Kanjertraining, omdat we staan voor een veilige school voor onze leerlingen, hun ouders/verzorgers en het personeel. Kanjertraining leert kinderen om respectvol met zichzelf, elkaar en anderen om te gaan. 

Thema's
Bij de kleuters werken wij vanuit thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen. Daardoor is de betrokkenheid van de kinderen in de groep groot. In deze thema’s zijn alle vakgebieden verweven. Elke schooldag bestaat uit een aantal vaste onderdelen: een kringactiviteit, een speel- en werkles, buitenspelen, gymles, een muzikale activiteit of eten/drinken.

Dagritme
Door het ophangen van z.g. dagritmekaarten wordt de volgorde van de activiteiten voor de kinderen zichtbaar gemaakt. De volgorde kan per dag verschillen. In de kring komen dagelijkse routines aan orde, zoals het benoemen van de dag en de datum en het bekijken van de dagritmekaarten van die dag. Wanneer de dag geopend is, doen we samen een taal-, reken- of wereldoriëntatieactiviteit. In de kring besteden wij ook aandacht aan liedjes, versjes, prentenboeken (begrijpend luisteren) en sociaal-emotionele vorming. Ook leren we letters en cijfers.

Spel en beweging
Jonge kinderen bewegen heel graag. Ook in onze groep is dat zo. Door het buitenspelen ontdekken kinderen de plek van zichzelf in de wereld om zich heen. Spel bevorderd de zintuiglijke, motorische, cognitieve, taal-, sociaal emotionele ontwikkeling, het voorstellingsvermogen en het zelfbewustzijn.
De werkles
Tijdens de speel- en werkles kunnen de kinderen kiezen uit:
· Hoekenwerk; jonge kinderen leren veel d.m.v. spel. We maken gebruik van speelhoeken die regelmatig worden aangepast, zodat ze aansluiten bij het thema van dat moment zodat we een uitdagende en steeds wisselende leeromgeving creëren.
· Constructie en bouwmateriaal.
· Taal- en leesmateriaal
· Reken- en telmateriaal
· Expressiemateriaal: tekenen/schilderen, knutselen, vouwen, knippen en plakken.

Kiezen
Alle leerlingen hebben een eigen naamkaartje. Dit kaartje hangen ze bij de activiteit van hun keuze. Naast de z.g. keuzewerkjes kennen we bij elk thema ook z.g. taakwerkjes. Dit zijn verplichte werkjes. Een taakwerkje kan een maak/knutselactiviteit zijn, maar ook het spelen in een themahoek of ontwikkelingsmateriaal kan een taakwerkje zijn.
 
Het hele jaar door zijn er activiteiten, zoals onze schoolreis, de Kinderboekenweek, Sinterklaas, het PWA-feest, Kerstfeest en Paasfeest. Ook brengen we een bezoek aan de Hooizolder. Er is dus genoeg te beleven in onze groep!